Piet de Gruyter's wetenswaardigheden
Geschiedenis van P. de Gruyter & Zn en de foto,s van de panden waar vroeger de Gruyter in zat, door geheel Nederland !!
Foto uit het boek van ,, De geschiedenis van een kruideniersimperium '' van Kees van Oord Uitgeverij Waanders Zwolle ISBN 90 400 9488
|
Piet Den Dief
De Algehele korting van tien procent bij de aankoop van boodschappen was een groot succes!
In 1905 werd deze winkelkorting landelijk door De Gruyter ingevoerd
Dit systeem bond de klanten aan de winkel en dwong hen tot contante betaling.
Pas bij inlevering van de oranje kassabonnen ontving de klant tien procent korting.
De slogan ,, En betere waar, En tien procent, Alleen De Gruyter " sloeg aan
Concurrent Albert Heijn, die op hetzelfde publiek als , De Gruyter " mikte, vond lange tijd geen antwoord hierop
In zijn advertenties mopperde hij hierover de handelswijze van De Gruyter
,, De winkelier die 10 Pct zoogenaamd van zijn winst kan afstaan nam een veel te grote winst
Sommigen noemden De Gruyter vanwege dit kortingsysteem ook wel Piet den Dief
Voor De Gruyter zat er aan dit systeem een groot voordeel .
Voorkomen werd dat de klanten pas laat hun bestellingen betaalden
Bovendien werd de korting pas achteraf verleend, waarbij De Gruyter over het geld beschikte.
Tenslotte waren er altijd klanten die hun kassabonnen of ,, bons" vergaten in te leveren, zodat de
grootgrutter de korting in eigen zak kon steken
Een ongekend naoorlogs succes was het ,, snoepje van de week ''
Bij het einde van de suikerdistributie in 1948 was , aldus Gerrit de Gruyter die verantwoordelijk was voor de reclame, een overschot aan
suiker vrij gekomen dat gebruikt werd voor snoepgoed.
De reclameafdeling van Arthur Klaue kwam nu op het idee om bij aankoop van een bepaald bedrag aan levensmiddelen een ,, snoepje ''
aan de kinderen te geven
Bij enkele guldens aan boodschappen was een zakje snoep met speelgoed voor tien cent verkrijgbaar.
Later werd het zakje snoep-met-speelgoed vervangen door uitsluitend een plastic speeltje of en andere leuke attractie zoals een illustratie ,
een poppetje of een ander voorwerpje
De kostprijs van het ,, het snoepje van de week '' mocht in het begin niet hoger zijn dan een halve cent.
De tekeningen en illustraties werden door de reclameafdeling ontworpen en in de eigen drukkerij vervaardigd
Uit ,, De geschiedenis van een kruideniersimperium '' van Kees van Oord
Uitgeverij Waanders Zwolle ISBN 90 400 9488
Commentaar van de webmaster, zo zie je maar dat al die tegenwoordige acties van de diverse moderne Grootgrutters dat er niets
nieuws onder de zon is , om de kinderen / klanten te binden
De persoon op deze bovenstaande foto is T . Wilschut (1905-1961)Wildschut was architect BNA
en gedurende 33 jaar hoofd van het bouwbureau van de Firma De Gruyter.
Afkomstig van de HTS te Rotterdam
Op deze website komen ook Zijlstra winkels voor, hieronder enige voorlopige verklaring daar er nog veel over te ontdekken valt en uit gezocht moet worden
Al in 1918 had kruidenier P. de Gruyter & Zn (begonnen in 1818 in Den Bosch) de meerderheid van de aandelen van een andere kruidenier
(J. Zijlstra Hz; opgericht in 1893 in Zwolle) in handen.
In 1977 ging de laatste de Gruyter winkel dicht.
Op haar hoogtepunt had de Gruyter zo’n 550 winkels in heel Nederland. Zijlstra, daarentegen, had maximaal 75 winkels in Friesland, Drenthe,
Overijssel, Gelderland, Utrecht, Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.
Vaak waren de Gruyter winkels en Zijlstra winkels vlak bij elkaar te vinden.
In 1966 waren er nog 53 Zijlstra winkels over.
Daarvan gingen er 22 dicht en 31 Zijlstra winkels werden in de Gruyter winkels omgezet.
Soms met als gevolg dat een naburige de Gruyter winkel dicht ging.
De Gruyter winkels hadden vaak blauwe tegels aan de pui en / of prachtige tegeltableaus aan de binnenwanden van haar winkels.
Sommige Zijlstra winkels hadden ook blauwe tegels aan de pui en er is een geval bekend waar een Zijlstra winkel een tegeltableau buiten aan de pui had.
Het schijnt dat sommige Zijlstra winkels ook tegelversieringen binnen hadden.
Waarschijnlijk niet zo uitbundig als in sommige de Gruyter winkels.
De Familienaam De Gruijter wordt hier met een lange IJ geschreven, de naam van het bedrijf met een Y
Reeds voor de oorlog koos de directie vanwege de eenvoudiger typografie en daarmee samenhangende besparingen voor gebruik van de Y
De familienaam bleef men zoals vanouds met IJ schrijven
De Gruyter begon in 1911 in Duitsland onder de naam P.de Gruyter en Sohn , met winkels en fabrieken!!
In de jaren dertig toen Hitler aan de macht kwam,moesten het duitse namen zijn.
Toen heeft de Gruyter gekozen voor de naam REICHELT , en zo heet het nu nog steeds.
Voor de tweede wereld oorlog 389 winkels!!!
Ihr Supermarkt: Reichelt Lebensmittelmärkte in Berlin & Brandenburg
P. de Gruyter & Sohn Am Wehrhahn 24 Dusseldorf 1912
Foto uit het boek ,, De kunst van de Gruyter'' auteur Peter Spangers
Op deze website staan ook gegevens van Paul Kriele , Auteur van het boek ,, Het snoepje van de week ''
Voor meer kijk op Paul Kriele
Voor reacties mail naar
j.zwart@nostalgiekrant.nl
Terug naar de hoofdpagina
http://www.pietdegruyter.nl/